Kommenteeri

Ettevõtte müümine - Kuidas ära tunda õige hetk väljumiseks?

Ettevõtte müümine on omaniku jaoks kaalukas otsus, mis võib ette tulla vaid korra elus. See võib tähendada uue vabaduse algust – rohkem aega perele, vähem stressi ja võimalust pühenduda uutele projektidele ja väljakutsetele. Samas on müük strateegiline samm, mis nõuab läbimõeldud otsustamist. Millal on õige aeg oma ettevõte maha müüa? Millised märgid viitavad sellele, et võiksid seda võimalust kaaluda?


Sageli kardetakse ettevõtte müüki just teadmatusest. Tegelikkuses võib see olla väga loogiline ja kasumlik samm, kui õige hetk ära tabada. On võtmeküsimus, kas ettevõtte omanikul on veel piisavalt motivatsiooni ja energiat oma äri edasi arendada. Kui see on kahtluse all, võib müügiplaan olla ainuõige samm.

Kas peaksin müüma?

Ettevõtte müügi kaalumisel tasub hinnata nii isiklikke kui ka ärilisi tegureid. Kolm peamist põhjust, miks ettevõtjad müügi kasuks otsustavad.
  • Soov astuda samm tagasi. Kui ettevõte on aastaid nõudnud pidevat pühendumist, võib ühel hetkel tekkida vajadus keskenduda isiklikule elule, pensionile jääda või lihtsalt vähendada igapäevast stressi. Kui ettevõtte omanik tunneb, et tema motivatsioon või energia ettevõtte juhtimiseks on vähenenud, on mõistlik kaaluda müüki. Otsusega venitamisel on oht ettevõttesse mitte piisavalt panustades selle väärtust vähendada.
  • Muutused turul ja konkurentsis. Kui turu trendid viitavad raskemale perioodile, ei suudeta sammu pidada uute regulatsioonidega või uute tehnoloogiatega, võib ettevõtte müümine enne võimalikke tagasilööke olla ratsionaalne otsus.
  • Uued väljakutsed. Paljud ettevõtjad tunnevad, et nende kirg ja fookus on liikunud uutele projektidele ja investeeringutele. Kui enam pole sama entusiasmi oma senise äri juhtimiseks, on müük loogiline samm.
  • Ostuhuvi turul. Kui turul on aktiivsed ostjad ja tehakse atraktiivne pakkumine, tasub seda tõsiselt kaaluda. Ettevõtte eesmärgiks on kasumi teenimine või ettevõtte väärtuse maksimeerimine, ettevõtte müümise korral on võimalik see kasum ühekorraga realiseerida.

Millal on õige hetk müüa?

InCorply kogemus näitab, et parim aeg ettevõtte müümiseks on siis, kui ettevõte on kasumis ja kasvupotentsiaaliga, valdkond on atraktiivne ning ostjate huvi on suur. Samas ei ole ideaalset müügimomenti lihtne ette ennustada.

Sageli loodavad ettevõtjad ära oodata täiusliku hetke, kuid see ei ole mõistlik lähenemine. Ettevõtte müügiprotsess on väga ajamahukas, turu muutused võivad tulla ootamatult ning ettevõtte väärtus võib perfektse momendi ootuses hoopis langeda. Hea võrdlus on aktsiaturuga – kõik tahavad müüa kõrgeima võimaliku hinnaga, aga täpset tippu on keeruline tabada.

Halvim stsenaarium on müügiga venitada nii kaua, et see tuleb teha ettevõtte raskuste tõttu. Sellisel juhul ei pruugi olla enam midagi müüa või on ostjatel rohkem võimu tingimuste üle läbi rääkida. Seetõttu on mõistlik müügile mõelda juba siis, kui ettevõttel läheb hästi.


Kuidas müügiga alustada?


Kui ettevõtte müük on reaalne võimalus, tasub alustada järgmiste sammudega:
  1. Konsulteeri spetsialistiga. Seejärel saad otsusta, kas proovida kõigega ise hakkama saada või kasutada ettevõtte müümisel eksperdi abi.
  2. Mõista protsessi. Ettevõtte müük on keerukas protsess, mille igas etapis tuleb teha läbimõeldud otsuseid. Süvene, kuidas kogu protsess välja näeb, et teeksid õigeid asju õiges järjekorras.
  3. Sea realistlik müügihind. Ostja jaoks on tegemist investeeringuga, kus riski, kapitali hinna ja oodatava tulususega peab klappima ka hind. Liiga kõrge müügihinna seadmine peletab ettevõttest huvituvad investorid eemale ja tehingut ei toimu.
  4. Hoia müük konfidentsiaalsena. Liiga vara avalikustatud müügiplaanid võivad töötajates, klientides ja partnerites ebakindlust tekitada. Ettevõtet ise müües on konfidentsiaalsust keeruline tagada, teenusepakkuja (nt InCorply) saab tutvustada ettevõtet märksa laiemale huviliste ringile ilma, et ettevõtte nimi teatavaks saaks. Ise müües ole kindlasti ka ettevaatlik, millist infot sa potentsiaalse ostjaga jagad.


Mis saab pärast müüki? Vabadus uueks alguseks


Omanikud peaksid mõtlema, mida nad tegelikult teha soovivad. Kas ettevõtte juhtimine pakub teile jätkuvalt rahuldust või on see muutunud koormaks? Kui teine variant tundub tuttav, võib müük olla just see samm, mis annab võimaluse uueks alguseks. Ettevõtte müük ei tähenda loobumist, vaid see võib olla järgmine samm uue vabaduse ja võimaluste suunas.
Mati Maasik
Mati Maasik
mati.maasik@incorply.ee

Kui oled huvitatud ettevõtte müügist ja soovid professionaalset nõu, võta ühendust InCorply konsultantidega aadressil info@incorply.ee või täites alloleva päringuvormi.

Email again:

Lisa kommentaar

Email again: