Majanduskeskkond
Kui majandus kasvab, soovivad kasvada ja laieneda ka ettevõtted. See on huvitav fenomen, kus nn rongist mahajäämise hirmust tingituna tuntakse vajadust kasvada oluliselt rohkem, kui ettevõtte senine kasvukõver seda võimaldab. Sellisel puhul ongi üheks võimaluseks omandada uued kliendid, tooted ja/või ligipääs uuele turule läbi konkurendi või koostööpartneri ülevõtmise. Tihti see ongi mõistlik, sest see võib osutuda odavaimaks ja kiireimaks viisiks laieneda.
Majanduskasv ei too kaasa mitte ainult psühholoogilise laienemissurve, vaid annab selleks ka vahendid. Laieneda soovivatel ettevõtetel on kas piisavalt omavahendeid või on nad vägagi krediidikõlbulikud pankade silmis, kes samuti laieneda (rohkem laenu anda) soovivad.
See kõik sobib hästi ettevõtjale, kes oma ettevõtet müüa soovib. Kui majandus kasvab, võib osta soovijaid olla enam, kui sobivaid müügipakkumisi turul. See teeb müüdava ettevõtte likviidsemaks ning tõstab müügihinda.
Sektor
Majanduskasv ei too endaga automaatselt kaasa sama suurt huvi ettevõtete omandamise vastu igas sektoris. See ei tähenda, et tehinguid polekski teatud sektori ettevõtetega võimalik teha, vaid seda, et praegu pole müügihinda silmas pidades lihtsalt parim aeg müüa. Atraktiivseid sektoreid on aga üksjagu ja nendes tegutsevate ettevõtetega tehakse tuleval aastal ilmselt ka rohkem tehinguid.
Sektori atraktiivsust mõjutab enim seal tegutsevate ettevõtete oodatav tulusus. Seda on muidugi võimalik arvutada, mida ka tehakse, aga pisut on siiski tegemist ennustamisega. Seega on hea, kui eelnevate perioodide majandustulemuste kohta on saadaval piisavalt palju infot, mis ambitsioonikat tulevikuprognoosi toetab. Valdkond, mis on olnud stabiilne ja tulus nii eile kui ka täna, on kindlasti atraktiivne. Majanduskasvu tingimustes müües lisandub veel psühholoogiline võimendus, et tulevikus läheb veel paremini. Kas läheb või mitte, aga kindlasti räägib see kõrgema müügihinna kasuks.
Sektori atraktiivsust mõjutab lisaks veel hulk tegureid, mis mõjutavad ka seal tegutseva ettevõtte müügihinda. Ettevõtte tulevikuväärtust ehk antud kontekstis müügihinda tõstab ka näiteks mistahes positiivne seadusandlik muudatus või sektori üldine kasvupotentsiaal. Niisamuti võivad need tegurid aga ka müügihinda langetada. Heaks näiteks on siin aktsiiside tõstmise ja langetamise mõju seotud ettevõtete majandustulemustele. Kui seadusandlike muudatuste mõju on võimalik enam-vähem välja arvutada, siis sektori kasvupotentsiaali hindamine võib lähtuda vahel lihtsalt valdkonna populaarsusest või ebapopulaarsusest. Ei pea vist lisama, et müüa oleks mõistlik siis, kui valdkond on populaarne.
Ettevõtte
Lisaks majanduskeskkonnale ja sektorile sõltub konkreetse ettevõtte hind loomulikult ka tema enda käekäigust. Olenemata ettevõtte tüübist on hinnastamise loogika sama - mida usutavamalt on põhjendatud ettevõtte kõrge tulevikuväärtus, seda kõrgemat hinda saab küsida juba täna. Hõlpsam on seda kindlasti teha ettevõttel, kus hinnaootust kinnitab nii tänase kui ka varasema perioodi tulemuslikkus.
Konkreetse ettevõtte puhul on muidugi veel mitmeid nüansse, mis müügihinda mõjutada võivad. Millest ettevõtte väärtus täpsemalt sõltub ning kuidas seda arvutatakse, oleme pikemalt kirjutanud meie eelmistes postitustes:
Selge on aga see, et majanduskasvu ajal on soodne aeg ettevõtte müümiseks. Seda eriti, kui palgasurve ja sisendhindade kasv tulevaste perioodide kasumit negatiivselt mõjutada võivad.
Eesti majanduskasv 2021. aastal oli 8.3%. Tempokas kasv aga möödub, põhjusteks on üleilmsed tarneprobleemid, vaba tööjõu puudus, piiratud tootmisressursid ning erakordselt kiire hinnakasv (loe täpsemalt Eesti Panga kodulehelt).
Majandus kasvab ka 2022. aastal, aga enam ei “buumi”. Olemasoleva kasumlikkuse säilitamine saab seetõttu olema eeltoodud põhjustel üha keerulisem ülesanne. Seega on majanduskeskkond ettevõtte müügiks soodne ja kes sellega seni oodanud on, võiksid oma plaani teostama asuda.
Mati Maasik mati.maasik@incorply.ee |